HOMENATGE BLOGGAIRE A MONTSERRAT ROIG: "TOT ESPERANT QUE LA ROJOR NO DESAPAREGUI AMB ELS ANYS"
HOMENATGE BLOGGAIRE A MONTSERRAT ROIG.
“Encara en els nostres temps, la paraula feminista fa esfereir. Encara
ser “feminista” significa per a algunes dones distanciar-se dels homes, ser una
dona diferent, agressiva, amenaçadora de la pau i de la convivència. (...).
Les crítiques sobre el feminisme i les feministes son encara més
subtils i més subterrànies que en el temps del sufragisme. Els atacs
condicionen la vida personal de les dones
i el desenvolupament de les seves vides quotidianes, potser perquè no
s’entén el que significa ser feminista, potser perquè de vegades només
s’analitzen els aspectes més externs de la lluita, sense intentar aprofundir en
les causes que les motiven.
Per a alguns, les feministes, son dones frustrades, sexual i
afectivament, que culminen el seu
fracàs personal en un enfrontament abusiu envers als homes, per a altres son
dones que volen imitar al “mascle” i que renuncien a les seves condicions
naturals femenines. N’hi ha qui pensa que el feminisme és una venjança
irracional contra la supremacia masculina, una espècie de masclisme al inrevés,
per als que creuen això últim, les feministes son les “amazones” d’un
matriarcat futur que pretén convertir als homes en servents de les seves
ambicions i propòsits. Al llarg de la història de la humanitat hi han hagut
pocs moviments tan anatomitzats, ridiculitzats e inclús ignorats com el
feminista.
Potser perquè el feminisme qüestiona les arrels més profundes de les
relacions entre homes i dones i s’apunta a una nova manera d’entendre el mon. “
Montserrat Roig.
Ed. Salvat. (Aula abierta, Madrid, pàgina 4).
Article publicat a “El País” el 01/11/01 per Àlex
Martínez Roig
Montserrat Roig la veu que perviu: Bailèn 41
Vaig aparèixer per Bailèn 41, amb 18 anys. Em volia
independitzar (aleshores, a finals dels 70, aquestes coses es feien aviat) i ma
tieta Montserrat em va avisar que un pis just a damunt del seu havia quedat
lliure. Era un quart sense ascensor (i amb principal). Era enorme, barat i
buit. Les meves úniques possessions eren un llit i un equip de música. No vaig
trepitjar mai la cuina durant molts d’anys. Però en aquell pis ho vaig
descobrir tot: l’amistat, el sexe, l’amistat, la passió, la política, la cultura.
La vida.
Els matins treballava a Ràdio Barcelona i les tardes a “El
Periódico”. Sovint anava a dinar a ca la Montserrat. Sempre l’avisava a última
hora. Cap pega. Per mi era la transició tranquil·la, entre el refugi de la
família i el temor al vol en solitari. Jo menjava, escoltava i quan algú se
m’adreçava em posava vermell. Com un pigot. Allà vaig aprendre que les persones
importants són tan fràgils com tots nosaltres. Es discutia amb passió sobre
qualsevol tema. Des d’un racó (sempre buscava un racó) d’aquella taula
instal·lada a la cuina vaig escoltar gairebé en silenci Terenci moix, la Rosa
Maria Sardà, en Benet i Jornet, la Maruja Torres, la Rosa Montero, en Paco
Frutos, la Pilar Aymerich, en Víctor Mora, l’Ovidi Montllor i molts més. La
Montserrat xalava, discutia, reia, s’indignava, renyava els visitants o
explicava una història arreplegada a l’últim passeig. Quan marxava sabia que em
perdria el més interessant: la cerimònia del cafè. Era aleshores que les
converses entre la Montserrat i els seus amics baixaven de to i entraven en
l’apassionant territori de la intimitat.
A Bailèn les sorpreses arribaven de nit. Quan ja m’havia
acotxat, de sobte sentia una veu llunyana qua anava creixent d’intensitat. Era
la Montserrat, que tornava d’una vetllada a l’òpera en plena eufòria verdiana.
No hi havia ascensor, i el fatigós trajecte a peu es convertia en un petit
recital, esquitxat de les rialles dels seus amics, per a tot el veïnat de
l’escala. Altres vegades, de matinada, la veu sonava des del carrer. Era ma
mare, la Glòria, recitant a crits “La vaca cega”. I la Montserrat treia el cap
pel balcó per prendre el elleu, declamant la poesia de Maragall en un duet
demencial i gamberro. Els matins i les tardes a Bailèn eren molt tranquls. La
Montserrat tenia un despatx enorme i treballava moltes hores. Una altra cosa
que vaig aprendre aviat: el talent no serveix per a res si a darrera no hi ha
una feina. Llegia, escrivia, prenia notes. “Miri, senyoreta, primer visqui,
després escrigui”, li va dir el diector de “La Publicitat” a Mercè Rodoreda. Ho
explica amb bon humor Montserrat a “Digue’m que m’estimes encara que sigui
mentida”. La Montserrat escrivia per viure i vivia per escriure. I en la seva
escriptura hi ha la seva vida. De vegades teballava en silenci. Altres,
escoltant música clàssica. Poca gent podia accedir en aquell territori: l’àvia
Albina, la seva còmplice, i els seus fills. Si jo m’hi deixava caure aprofitava
per “aprendre” a llegir. Sempre sortia amb un llibre recomanat. Es concentrava
tant en la feina que un dia va entrar un lladre a la casa i no se’n va ni
adonar. Va continuar escrivint. El seu fill Roger (que sí l’havia vist) la va
haver d’avisar dues vegades perquè ella aixequés la vista de la màquina
d’escriure. Quan li preguntaves pel projecte que tenia entre mans la Montserrat
et mirava de fit a fit i començava a parlar en veu baixa “in crescendo” a
mesura que es delatava la seva passió i el seu enrojolament. Però no la vaig
veure mai tan apassionada com amb llibres periodístics: Rafael Vidiella, els
resistents de Leningrad o els catalans a Mathausen. La memòria, l’obsessió que
tenia per recuperar de l’oblit les històries de persones anònimes, despertaven
el millor que tenia. Un dia va aparèixer per casa seva en Joan Pagès, un dels
supervivents de Mathausen. Parlava molt fluixet, com si no volgués molestar. No
semblava donar-li cap mena d’importància a allò que estava explicant. La
Montserrat se’l mirava amb un enorme respecte. Allà vaig aprendre com és
d’important saber escoltar. D’allà treia la seva força.
Era a Roma, informant del Mundial de futbol de 1990, quan ma
mare em va dir que a la Montserrat li havien diagnosticat un càncer de pit molt
agressiu. Vaig penjar l’aparell i em vaig trobar de nassos amb la Maruja
Torres. La vaig posar al corrent amb veu espantada. Els últims temps van ser
difícils, molt difícils. Jo ja vivia a Madrid i a cada viatge veia com
s’accelerava el deteriorament físic. Crec que la Montserrat estava convençuda
que el càncer no se’n sortiria, amb ella. Vivia cada dia amb una intensitat
tremenda. Aquell estiu de 1991, a Fornells (Menorca), seguia cada dia els
esdeveniments del cop d’estat de l’URSS amb tanta passió com si fos russa. Era
una màquina de viure que s’esllanguia a poc a poc. El senyal va arribar quan va
dir que no es veia amb cor de fer el seu article diari a l’”Avui”. Amb prou
feines va durar vint-i-quatre hores. Se’n va anar quan ja no va poder escriure.
La seva foto m’acompanya a la taula del despatx, al costat
de la meva família. Com la dedicatòria que em va escriure en un dels seus
llibres. “Tot esperant que la rojor no desaparegui amb els anys”. O com
l’obertura del “Tanhauser”, que també vaig descobrir, a tot volum, a Bailèn. A
la foto somriu i mira als ulls. Viva, ben viva. És una mirada directa i honesta.
Com era ella. Una d’aquelles mirades tan escasses en aquests temps de “prime
time”. La trobo molt a faltar. Com
Bons articles, ben aclaridors.
ResponEliminaEl que va escriure la Montserrat segueix vigent, per exemple quan avui dia es posa al mateix nivell masclisme i feminisme només pot haver ignorància o mala fe.
La Montserrat va combinar molt bé raó i sentiment.
Gràcies Rafel!, ara vaig al teu... a mi em van emocionar aquests articles ara que últimament... brolloa flor de pell.
ResponEliminauna abraçada.
On és la cerdanya? que has fet?
ResponEliminaFinalment ha aparegut l'escrit Guadiana! :-)
ResponEliminaEs gira molta feina en aquest dijous llarg de novembre!
jajajaja, ja m'explicaràs que és l'escrit guadiana! ah, el camuflat! jajaja
ResponEliminafas tasca molt lloable!
una abraçada.
Moltes Gràcies, Sandra!
ResponEliminaM'ha agradat el teu homenatge, especial i diferent!