LA VOLUNTAT D'ESSER SIMONE DE BEAVOIR. PART PRIMERA.
Una de les seves joves amants,
Nathalie. Va dir d’ella que era com un rellotge dins una nevera. Naturalment Nathalie
estava ofesa perquè no rebia tot l’amor d’ella que n’esperava, però la veritat
es que la definició s’hi escau. La gran Simona va planejar sobre generacions de
dones, amb l’exemplaritat de la força i la independència. Així era, sembla ser,
en la seva intimitat. Laboriosa, precisa, congelada e implacable en la
construcció de la seva vida, i amb la seva relació amb l’entorn.
Com altres escriptors, va provar
en la seva infantesa, el sabor de la decadència.
Va néixer l’any 1908 a Paris. En
una família burgesa amb ínfules de rònega aristocràcia.
El seu avi, era banquer i va
declarar un frau que va obligar a tota la família a mudar-se, a un pis
miserable, i a prescindir de la vida senyorívola que duien.
El Pare, que era vague i amargat
va inculcar en les seves filles un ridícul sentiment de superioritat, amb el
patètic menyspreu per la humanitat d’un aristòcrata pobre.
Amb el temps Simona, es va
revelar contra els valors burgesos del seu entorn, conservant el sentit
elitista de l’existència.
L’altiva Simona, es creia
superior a gairebé tot el mon, menys a Sartre, per descomptat a qui venerava probablement
molt per sobre del que ell es mereixia.
Quan es van conèixer, ella tenia
21 anys i ell 24. Ambdós es presentaven a l’examen final de filosofia. Ell va
quedar en primer lloc i ella en segon.
Però els membres del tribunal,
estaven convençuts que la veritable filòsofa era ella, amb comparació amb la
seva narrativa, titllada per alguns de “fluixa”.
Sartre, era més creatiu, mentre
que Simona era més rigorosa.
Probablement, ella s’hauria hagut
de dedicar a l’assaig, però la narrativa era una de les seves poques debilitats
femenines.
Un cop, al bell mig d’un ardent
romanç amb Nelson Algreen, l’escriptor nord-americà que fou el seu gran amor en
la maduresa, Simone el va deixar plantat per tornar a França. Sartre la
necessitava per a corregir la seva ultima obra. Quan Simone va arribar a Paris,
Sartre havia marxat de vacances amb la seva amant de torn.
Res, ni ella, ni Nelson, ni la
seva pròpia vida i obra estaven per davant de l’obra de Sartre. Això exactament
es el que ella li va dir a l’estupefacte Algreen, tot alçant-se del llit.
Amb la seva acceptació del paper
substancial de l’home escollit, ella entenia que aquest era el Sol, i ella un
planeta.
Però el que la converteix en un
símbol, fou la capacitat d’ensenyar a la dona de l’època que la dona podia ser
en sí mateixa, independentment d’estar amb.
Gràcies a la seva disciplina, fou
coneguda amb el sobrenom del “Castor”, per la seva diligència i la rigorositat però no podem negar que la
va ajudar la època en la que va viure.
Transcorrien els anys 20, la tecnologia
era una llengua de foc que arrasava per allà on passava.
A Rússia els bolxevics semblaven
estar inventant-se un futur, Tot just havia acabat la primera guerra mundial,
al segle XJX.
Apareixia un nou tipus de dona,
emancipada i liberal.
El pols de l’època es manifestava
amb tot el seu esplendor a Montarnasse. El barri on residia
Simone, per on van passar Trotski, Picasso, Lenin, Modigliani. revolucionant
cadascú amb les seves armes, el moment històric que vivien.
Rebentaven obres de teatre i es
revelaven contra tot allò que no representava un progrés per al pensament. La cocaïna
irrompia en els àmbits psicodèlics com a tendència de moda.
Sartre, es va injectar mescalina,
l’any 1935 i en va arrossegar els efectes durant un parell d’anys, perquè deia
que el perseguia una llagosta. També l’alcohol, era un factor a tenir en
compte.
L’envelliment prematur de Sartre,
podia haver estat esdevingut pels excessos als que tenia acostumat el cos,
consumia amfetamines, sedants, bevia molt.
Simone, era afeccionada a les
pastilles, de fet, a l’edat que va
morir, als (78) tenia cirrosis.
Amb tot i enmig de tanta
turbulència, Simone i Sartre, tenien molt clar, que, volien ser famosos i
salvar el mon mitjançant la literatura.
El planter d’amants masculins i
femenins, i bescanviables de Simone i de Sartre era important, joves delerosos
de compartir amb ells els llençols i d’escoltar-los.
De l’obra de la Simone, en destaca
l’assaig feminista però també l’obra de publicació pòstuma esta impregnada de
polèmica en el moment que es va treure a la llum els diaris íntims, en el que
en alguns casos s’opina que els fets estan alterats i les informacions
manipulades.
I es que, com a tot, en la vida. Hi ha dos versions, la
imatge d’ells pública, i la percepció de les seves personalitats que emana de les seves obres.
Es així, com sabem que Sartre era
una seductor irreductible que necessitava constantment seduïr totes les dones,
emprant com a recurs cartes d’amor, plenes d’enfàtica lirica., Frases
repetitives que escrivia a diverses amants a l’hora, i emprava com a recurs.
(Això em recorda a algú).
Simone, memorialista i obsessiva,
escrivia sobre les seves pròpies experiències.
Curiosament la transparència i honestedat
que proclamaven només era admesa entre ell mateixos.
Tenien pocs amants de la seva
edat, els agradaven edats de conquesta més fàcil.
Però al final, l’obra es la que
queda.
Ens queda l’obra de dos grans
iconoclastes, prosoviètics en època tardana.
Que van saber revolucionar el seu
temps,
Foren vius pensadors, capaços de
sintetitzar les idees fonamentals.
El feminisme de Beavoir, i
l’existencialisme d’ambdós, amb els quals es propugnava una nova moral, atea i lliure
trencant tots els estereotips establerts.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Vols deixar la teva empremta?